Ini satu lagi hal gila yang tak sepatutnya dituntut oleh orang yang tidak sepatutnya menuntut. Susah sangat kah nak paham yang nama Allah itu adalah nama KHAS dan bukan nama am bagi tuhan? Seperti kita tahu nama-nama tuhan-tuhan orang hindu seperti krisnan, muniandi, siva, sita dewi, hanuman dan berbagai-bagai lagi. Dan nama tuhan bagi orang kristian ialah jesus, dan nama tuhan bagi orang budda ialah budda, zing, yang dan macam-macam juga lagi. 
Bergitu jugalah bagi penganut-penganut fahaman yang berbagai-bagai fahaman. Kenapalah nak berebut juga mengunakan nama Allah itu? Apakah tujuannya?

Bukan main lagi majlis mahkamah tinggi ni. Dan apalah punya bahalolnya pihak berkuasa ni. Agakkan isu mempertahankan bahasa melayu nak ISA, mengkritik korupsi dan konspirasi  orang-orang besar dan berpengaruh nak ISA. Habiskan isu sekolah agama rakyat pun nak di ISA. Yang ni? Nak rayu aper lagi?
KDN nak kemukakan rayuan kononnya. Sapa menteri KDN? Hishamudin!!! Hishamudin nak setelkan hal ni? Si ‘LEMBEK’ ni?!!! 

 [di kemas kini]

Bila menyebut masalah tertentu, ada yang berkata. “ini masalah besar ni” dan ada pula yang berkata “ini masalah kecil jer ni”. Sebenarnya dalam isu yang berkaitan dengan agama ni  tidak ada yang kecik tidak ada yang sedang dan tidak pula ada yang lain itu besar dari sebahagian yang lain. 

Semuanya besar, dan semuanya penting.  Dan semua kebakaran yang besar itu berpunca dari api yang kecil. Dan tidak mustahil keadaan aman selama ini akan berakhir disebabkan oleh hanya satu isu.

Orang kata MELAYU BANGSAT!!!!, Bos kata kita bukan bangsat!, kita penyabar. Jadi kita? Kita pun sabarr jerk laa…. Orang kata MALAYSIA MALING!!!!, Bos kata, kita bukan pencuri, semua itu hak kita juga, kita dari rumpun yang sama. Jadi kita? Kita pun diamm juga laa.. walupun orang lain dah bakar dan pijak-pijak panji-panji kita. 

Sampai pula satu mushibah. Muhammad SAW dikatunkan. Dilukis dalam rupa yang sangat keji. Orang lain dah melompat-lompat. Di seluruh dunia, bukan sikit bangunan kedutaan luar negeri yang terbakar. Bukan sikit hari diorang pakat tak payah pergi kerja, tak payah noreh getah, tak payah pergi sekolah, tak payah semua benda sebab nak protes pasal tu. Tapi kat Malaysia ni, bos kata. “KITA BOIKOT UBAT GG MEREKA, KITA TAK PAYAH BELI PENCUCI MUKA BRAND BELANDA, KITA JANGAN TUANG MINYAK KAT SHELL DAH!!!! BOIKOT SHAMPO RAMBUT DIORANGGGGGGGGGGG!!!!!”

Apa punya bahalol  menteri-menteri kita nih?!! Sampaikan Rasulullah dihina macam tu pun dia boleh ajak kita diam jerk lagi? Ajak boikot shampoo? 

Dalam isu nama ALLAH ni, ada yang berpendapat, apa salahnya orang lain, bangsa lain, agama lain nak menggunakan nama ALLAH untuk agama mereka. Tidak salah? Benar tidak salah mereka menggunakan nama ALLAH jika ianya merujuk kepada ALLAH. Tetapi aku rasa sangat salah jika mereka menggunakan nama ALLAH tetapi merujuk kepada jesus, atau merujuk kepada budda, atau juga merujuk kepada muniandi, siva, sita dewi, hanuman.

[ Alahhh apa ada pada nama. ] Nak keluar lagi  tak perkataan ni? Aku hendak tanyakan satu hal kepada mereka yang sambil lewa dalam hal ini. Mampu ke gamaknyer kita ni mempertahankan agama Allah ni? Mampu ke kita mendaulatkan syariat Islam kalau tidak mampu bertegas dalam perkara yang satu ini.
‘Hanya’ ALLAH. Apa yang kita paham dengan perkataan ‘HANYA’ sebelum perkataan ALLAH itu?
‘HANYA’ ITU BUKANLAH MERUJUK KEPADA REMEHNYA. SAMBIL LEWA, TIDAK BERHARGA SANGAT. ATAU TIDAK BERAPA PENTING. “ALAHHH ‘HANYA’ NAMA”. TETAPI ‘HANYA’ ITU MERUJUK KEPADA ‘TUNGGAL’ ‘MUTLAK’ ‘TIADA SELAIN’!!!!
Aku tidak perduli apa hujah sebilangan dari golongan yang menentang aku dalam hal ini. Mereka alim atau lebai? Mereka ustaz atau tuan guru? Kerana mereka tidak sentiasanya betul dan mereka juga tidak maksum dari kesalahan dan dosa.

PART 1


PART 2
 http://www.youtube.com/watch?v=nSSZL_-RM5o&feature=player_embedded

Datuk Dr Haron Din :

"Kebiasaan sesutau kaum lakukan ajaran Agama mereka biasanya menjadi dominan. Kalau Islam mengunakan Allah ini dari dahulu sampai sekarang, maka boleh orang lain mahu mengunakan Allah. Tetapi beriman(harus mengikut dari sudut kepercayaan Islam)."

"Bagi agama Kristian atau Nasara yg sudah kita faham dari zaman, Isa al-Masih, kira-kira dalam kurun yang keenam, 571 sebelum lahir Muhammad SAW. mereka sudah mengunakan God. Sebelumnya yang saya pernah baca, mereka merujukan Tuhan Mereka dengan perkataan Aluhib ataupun Uluhib.Atau perkataan Rabb, kalu dalam Injil Arab banyak digunakan perkataan Rabb........... Itu yang mereka pakai selama ini, daripada dahulu sampai zaman Muhammad SAW, sampai zaman pertengahan ,sampai kezaman kita, lama bergitu astablis, sekarang timbul masaalah. Kenapa mereka nak ubah kepada Allah?"

"Ada satu kaedah satu sumber hukum dalam Islam dipanggil Sadduzzarii'ah ataupun Sadduzzaraa'iq yang bermaksud, sesuatu yang boleh mendatangkan keburukan jangka pendek atau jangka panjang, mesti dicegah. Sadduzzarii'ah, ini satu kaedah yang kita terima pakai"