Sungguh sangat terkejut dengan berita yang aku baru kejap tadi tau. Dari tadi sebenarnya aku tengah nak numpukan nak siapkan kerja aku ada sikit lagi. Jadi aku tak on-lah YM, sebab tau jerlah aku ni kalau nyampuk-nyampuk berborak ni. Terus tak jalan kerja. Dan bila aku on jer YM, Am massage.

khai_am2000: al-fatihah utk arwah papa nish yg selamat pulang ke rahmatullah..Semoga arwah dicucuri rahmat & dimuliakn disisi Allah swt..

wirajiwa: Inna lillah hiwainnalillah hirojiun..eh bila am? baru nih ker?

khai_am2000: nish sms saye tadi..

wirajiwa: tima kasih Amm, sebab bg tau..

khai_am2000: mlm tadi nish eksiden nak balik kg.. erm..sepatutye dia balik naik train..

wirajiwa: hah!!?

khai_am2000: mlm tadi..

wirajiwa: dia ngan papa dia?

khai_am2000: x.. dia sorang kot.. coz papa dia ade kat kg sakit..rasanye mase dia balik kije..

wirajiwa: abis tur? dia mcm mana? dan tak sempat laa jumpa arwah?

khai_am2000: erm.. 2 ar sy kol dia xangkat.. xtau cane.sebenarnya camni bro..minggu lepas ar.. ayah dia kena heart attack mase duk KL..pehtu doktor kate klu kena sekali lagi papa dia mungkin xde..erm

wirajiwa: yaa Allah...

khai_am2000: aku soh nish kuatkn semangt, ingat tuhan& doa

Itulah antara keratan YM aku dengan Amm tadi. Dan aku tak mahu mengulas panjang-panjang tentang perkara ini. Sepertinya semua tahu sesuatu kematian itu adalah fardu kifayah bagi yang tinggal. Dan pendapat aku fardu kifayah tersebut bukanlah berkaitan dengan menguruskan jenazah tersebut semata-mata. Malah letakkanlah kifayah itu kepada diri kita sendiri meliputi dalam mendoakan keampunan dan rahmat bagi yang telah pergi menemui Tuhannya.

Semoga Anish, tabah dalam menghadapi dugaan Allah. Sesungguhnya Allah bila IA mengasihi seseorang hambaNya itu, maka IA akan mengunjinya dengan cobaan-cobaan dalam hidup ini dengan berbagai-bagai rupa bentuk. Dan akan IA turunkan penyakit dan kesempitan-kesempitan. Sesungguhnya ia adalah sedikit bagi yang menyerah diri kepada Tuannya.

 
Dan kepada sahabat-sahabat aku yang kebanyakannya adalah kawan-kawan kepada Anish juga. Marilah kita sama-sama mendoakan ‘kesembuhan’ buatnya. Dan hadiahkanlah Al-Fatihah buat Allahyarham Papa dia. Al-Fatihah