Petang tadi aku di kejutkan oleh satu sms. Anak aku yang no 2 hantar. Bunyinya gini.

“Salam Papa, td angah gi ambil result SMA…..” Masage tur tergantung macam tu jer. Tak ada selepasnya. Kebetulan la pulak kredit hp aku abis. Kelam-kabut lari kekedai sebelah, hisk!!! Masa nih juga laaa telco nak tegendala bagai.

Kalaulah no mymode aku tak tertinggal masa balik kampung aritu, tak laa jadi masalah kredit ni. Akhirnya , baru aku teringat. Maybank2u kan boleh beli  topup online. Hah!! Finaly dapat call dia.

“Assalamualaikum..”

“waalaikum salam..” Aku dengar bunyik gelak-gelak, seronok sangat bunyinya. Dan aku yang berdebo nak dengar berita ni beranggapan, berita baik la kot. Kalau tak, takkan laa heppy sangat.

“Papa nak tau keputusan SMA Angah?...”

Aku: “nak laaa..suspen nih”

“Angah dapat pangkat 1 aggregate 8..!!”  Wah….!!! Kaver HP ngan tangan sikit, dan.  “Alhamdulillah!!!” Takleh laa dia tau yang aku happy sangat dengan keputusan dia, nanti karang dia jadi riak pulakkan.  But deep inside, so proud, and thanks God.. Dan rasa tak sabar sangat nak balik kampong.

Yaa Allah, sebenarnya terlalu banyak yang indah terjadi pada aku sepanjang tahun lepas dan lewat hari ini. Firstly pertengahan tahun lepas anak aku yang sulung dapat masuk KIPSAS, dan dianyer final exam 3.8. aku kira keputusan yang boleh kira baik jugak la.

Baru 5 hari lepas aku dapat keputusan permohonan aku nak masukkan anak aku yang no 3 ke sekolah tahfiz Annur telah diterima. Sebenarnya aku memang berharap sangat anak-anak aku terpilih masuk kesekolah tu. Aku teringin sangat nak nengok diorang semua, tak pun salah seorang dari diorang jadi tahfiz .

Dan belum pun reda kegembiraan  tu, hari ni Allah tambah lagi. Maha Kaya Allah subhanawata’ala. Dan setinggi mana kegembiraan aku kerana semua ni. Buat aku makin mengerti bertapa kecewa dan hampanya Mak dan Abah satu masa dahulu bila aku buat perangai dan ambil keputusan tak mau belajar lagi.

Terima kasih anak-anakku. Kerana menghadiahkan kegembiraan ini.

Dan maafkan anak, Mak , Abah. Sebab kekecewaan lalu.