Wahai saudara-saudaraku, berpesan-pesanlah kalian kepadaku, kepada mereka, kepada semua, itu tanda engkau KASIHkan saudaramu. Namun lewat waktu sekarang, manusia tidak sukakan pesanan,

"jangan jaga tepi kain saya!!!!" Adakah mereka tidak sukakan kasih sayang? Adakah kita tidak sukakan kasih sayang?

Ada setengah golongan yang tergolong tidak bijak menuturkan kata-kata. Lalu mereka memilih cara 'tauladan'. Maksudnya, menjadikan diri sendiri sebagai contoh kepada orang lain. Mereka berusaha mengelakkan kelakuan, perbuatan, perkataan yang tidak baik. Maka rugilah kita jika tidak menjadikan mereka-mereka ini contoh dan ikutan. Malah lebih merugikan jika perbuatan mereka itu kita lontarkan dengan tuduhan-tuduhan yang melampaui batas sama sekali. Seperti mengatakan mereka itu menunjuk-nunjuk dan berlebih-lebihan.

Demi Allah aku yakin mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk cermat.

Apa yang kita lakukan, sebenarnya adalah dakwah yang paling berkesan. Kita menjadi contoh kepada 'seseorang'. Seperti kita mengambil seseorang yang lain itu menjadi contoh. Maka ambillah contoh yang baik untuk diikuti.

Dan menjadilah pula contoh yang baik untuk dicontohi.

Semoga Allah memberi ilmu dan kefahaman kepada kita semua. Serta dipilih untuk mengamalkannya, serta istiqomah didalamnya. Semoga  ALLAH memilih kita menjadi Dai'NYA. Biar terang 'rumahkita', biar terang 'rumah' ibu bapakita.