Meleteri suami dan menyakitkan hatinya ialah haram. Kisah yang masyhur ialah Umar ra membiarkan dirinya dileteri isterinya sedangkan ianya palsu dan menyalahi sunnah.

Yang disebut oleh riwayat yang sahih ialah Saidina Umar ra memarahi isterinya dan mengingkari perbuatan isterinya yang berleter dan menjawab kepadanya. Apabila isterinya mempertahankan tindakannya dengan berkata para isteri rasulullah pun meninggi suara terhadap baginda maka Umar ra pun menjawab : "Sungguh rugi orang yang melakukan perkara tersebut di kalangan mereka.” (Hadis riwayat Bukhari no. 4913 dan Muslim no. 1479) Kemudiannya Umar ra pergi memarahi anaknya Hafsah (isteri rasulullah) dan menegur mereka !

Fiqh salaf dalam masalah hubungan suami-isteri ada kaedah jelas iaitu kebaikan suami adalah tanda kemuliaannya, manakala keburukan suami adalah fitnah dan ujian kepada isteri. Sebab itu syarak menyediakan jalan mahkamah, qadhi dan ulil amri sebagai tempat isteri mengadu atau melepaskan diri dari suami kerana isteri tidak boleh meninggi diri, mengarah dan memerintah suaminya. Isteri juga tidak boleh bergaduh dengan suami atau berdebat dengannya untuk mendapatkan haknya. Syarak menyediakan jalan keluar dengan menuju ke ulil amri agar jangan sampai budaya isteri bangkit kepada suami wujud dalam keluarga Islam kerana jika belaku begitu hancurlah baitul Muslim, dayus para lelaki dan rosaklah keutuhan umah.Malangnya riwayat yang sahih dan fiqh yang sepatutnya diamalkan ini akan tenggelam juga oleh suara-suara popular, ustazah comey, novel-novel dan artikel yang ditulis oleh mereka yang terpengaruh dengan budaya feminisme dalam agama.

Dalam hadith yang sahih. Rasulullah memulaukan mereka dan mengambil kaedah mengasingkan diri sehingga para sahabat menyangka ister-isteri baginda telah diceraikan.

Ini riwayat yang sahih tentang bagaimana Islam menguruskan rumahtangga hamba-hamba Allah SWT. Ianya tak ada kena mengena dengan penindasan wanita. Yang membodohkan masyarakat ialah yang bawa dalil palsu, nash palsu dan cerita dongeng untuk mengikut telunjuk barat dan memperjuangkan apa yang bercanggah dengan Islam.

Kita tak boleh kata Islam agama palsu sebab ada Muslim penipu & penyanggak. Samalah keutamaan hak suami tak digugat oleh ramainya bilangan lelaki jahat. Hak suami dan kemuliannya tetap hak yang dijamin oleh Al-Quran dan as-sunnah. Nak kata apa lagi....mana-mana lelaki yang tak mempertahankan kedudukannya yang dilandaskan oleh agama ialah DAYUS.....tak boleh cium bau syurga !

Matan hadith :
وَكُنَّا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ نَغْلِبُ النِّسَاءَ ، فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى الْأَنْصَارِ إِذَا قَوْمٌ تَغْلِبُهُمْ نِسَاؤُهُمْ فَطَفِقَ نِسَاؤُنَا يَأْخُذْنَ مِنْ أَدَبِ نِسَاءِ الْأَنْصَارِ ، فَصَخِبْتُ عَلَى امْرَأَتِي فَرَاجَعَتْنِي فَأَنْكَرْتُ أَنْ تُرَاجِعَنِي ، قَالَتْ : وَلِمَ تُنْكِرُ أَنْ أُرَاجِعَكَ فَوَاللَّهِ إِنَّ أَزْوَاجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيُرَاجِعْنَهُ وَإِنَّ إِحْدَاهُنَّ لَتَهْجُرُهُ الْيَوْمَ حَتَّى اللَّيْلِ ، فَأَفْزَعَنِي ذَلِكَ ، وَقُلْتُ لَهَا : قَدْ خَابَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكِ مِنْهُنَّ رقم الحديث: 4913/4819

Kisah Umar ra berdiam diri ketika dileteri oleh isterinya adalah tidak sahih, kisah itu berasal dari kitab Tanbihul Ghafilin karya Imam Abu Laits As-Samarqandi. Kisah ini disebutkan tanpa sanad dan asal yang boleh dijadikan sebagai hujah. Statusnya adalah sekadar hikayat cerita dan tidak boleh dibuat modal ceramah kerana menyalahi etika yang diajarkan sunnah yang mengalakkan isteri menjaga hati suami dan beradab dihadapan mereka.

By Ustaz Emran Ahmad