Setiap
hakikat yang membatalkan syariat adalah sesat, setiap makrifat yang
menyimpang dari tareka Nabi yaitu sunnah adalah sesat.
Yang dikatakan sesiapa yang telah mencapai maqom² itu terlepas dari ketentuan, bukanlah terlepas dari 'syariat' kerana Nabi saw telah mencapai maqom paling tinggi masih mengerjakan syariat.
Yg dimaksudkan terlepas itu adalah terlepas insan dari fitrah. Fitrah kenyang memerlukan makan, mereka tidak memerlukan makan untuk kenyang. Fitrah haus memerlukan minum, mereka tidak memerlukan minum untuk menghilangkan haus.
Senang je nak kenal hakikat yang kita jumpa didalam ilmu keTuhanan itu adalah hakikat yang betul atau tidak. Jika akhirnya menyalahi syariat, maka hakikat yang kita jumpa itu adalah hakikat yang batil. ' jika hakikat yang kita jumpa menjadikan kita tidak lagi wajib bersolat apatah lagi menyanggahi maksud dua kalimah syahadah. Maka sesungguhnya hakikat itu adalah hakikat yang sesat. Jadi wali juga , tapi bukan Wali Allah, sebaliknya wali iblis dan syaiton yg direjam.
Yang dikatakan sesiapa yang telah mencapai maqom² itu terlepas dari ketentuan, bukanlah terlepas dari 'syariat' kerana Nabi saw telah mencapai maqom paling tinggi masih mengerjakan syariat.
Yg dimaksudkan terlepas itu adalah terlepas insan dari fitrah. Fitrah kenyang memerlukan makan, mereka tidak memerlukan makan untuk kenyang. Fitrah haus memerlukan minum, mereka tidak memerlukan minum untuk menghilangkan haus.
Senang je nak kenal hakikat yang kita jumpa didalam ilmu keTuhanan itu adalah hakikat yang betul atau tidak. Jika akhirnya menyalahi syariat, maka hakikat yang kita jumpa itu adalah hakikat yang batil. ' jika hakikat yang kita jumpa menjadikan kita tidak lagi wajib bersolat apatah lagi menyanggahi maksud dua kalimah syahadah. Maka sesungguhnya hakikat itu adalah hakikat yang sesat. Jadi wali juga , tapi bukan Wali Allah, sebaliknya wali iblis dan syaiton yg direjam.
0 comments :
Post a Comment