Hari ini dah terjadi satu yang sangat menggemparkan. Satu yang aku akan ingat seumur idup aku. Giler betul pengalaman ni. 

Mula-mula cam biasa aku buka Bumicyber. Tengaharinya waktu makan tengahari aku pun keluar. Biasanya aku akan makan yang berat-berat Cuma sekali sehari jer. Dalam pukul 6 petang. Sebelum tu aku makan jelah benda-benda yang ringan-ringan. Nak diet laa konon. Hihihi. Tapi hari ni rasa macam nak makan nasik sangat lapulak. Aku pun pergilah. Oleh kerana kedai makan Cuma kat sebelah, dan tengahari ni user yang login cuma ada sorang. Jadi aku tinggalkan jerlah. Selalunya diorang nih tunggu aku, tak pun dia akan cari aku kat kedai sebelah. Tapi itu kebiasaannya. Manalah tahu hari ini nak jadi yang luar biasa pulak.

Lebih kurang10 minit aku pun siap makan dan aku pun balik Bumicyber. Punyerlah terkejutnya aku tengok keadaan dalam Bumicyber. Dengan 2,3 bijik LCD tergelempang jatuh, dengan cash mesin terjatuh kat lantai dan terbuka. Huih!!! Giler. Aku pandang kiri-kanan dalam Bumicyber. Lengang, cuma ader sorang budak. Memang budak nil ah yang aku tinggalkan tadi. Mulut dia tolopong, mata dia terbeliak cam terkejut sangat. Pintu belakang pulak terbuka. Hisk, macam mana boleh terbuka ni. 

Aku Tanya pada dia. “Kenaper nih!!!?”

Dia tak boleh nak bercakap, agaknya fobia sangat. Dia Cuma geleng dan tunjuk kearah pintu belakang yang terbuka. 

Aku Tanya lagik. “Kenaper ni??!!”

Dengan tergagap-gagap dia bercakap. “Perompak, dia, dia, lari ikut be, belakang.”

Aku pun tak menunggu lama, terus aku berlari kebelakang. Aku nampak duit singgit2 bertaburan. Sampai kepintu belakang, aku tengok ada kemah-kemah expo dibuka dengan banyaknya. Dan dah ada orang yang berniaga pun. “Hiskk…mana boleh jadi gini nih, bukan ker belakang Bumicyber nih hutan kelapa sawit?”
Aku dah heran, tapi dek kerana masih panic ngan kejadian rompakan itu tadi semua perasaan tur aku abaikan.

Tiba-tiba muka aku jadi pucat lesi bila teringatkan sesuatu. Jantung aku berdebar kuat. Aku teringatkan duit collection minggu ni. Dee belum ambik lagik, adalah dalam 7,8 ribu(nilai tu ditokok tambah laa nak nyedapkan cerita) Sudah!!! Aku terus meluru ketempat aku simpan duit tu (tak leh cakap kat mana karang kantoi laa) Bila aku buka, Alhamdulillah…syukur ader tak bersentuh. Fuh!!

Aku keluar ikut pintu depan. Niat nak pergi kekedai Abey(kedai makan mek siam) Nak mintak tolong dia hantarkan aku kebalai polis. Aku nak buat report. Tiba-tiba. “lirikan matamu menarik hati, oh senyumanmu manis sekali..”

Hiskk..alarm HP aku bunyik. Laa, aku mimpi rupa-rupanya. Huih, real giler. Cepat-cepat aku keluar bilik, tengok Bumicyber. Oke jer. Memang sah lah aku bermimpi. Dengan Hp masih di tangan, aku pun gi toilet dulu. Sekali, jlup!!!... uwaaaa..Hp aku jatuh dalam tandas la pulak. Perghh…dosa aper pulak dah kali ni. Sabor je la.