Saat-saat yang sempat aku rakamkan. Rumah terbuka dirumah Dee , aidilfitri 2009

Bertapa kita tidak sedar sebenarnya masa saban saat, saban hari terus-terusan meninggalkan kita semakin jauh. Semua kenangan yang menyakitkan itu tidak lagi benci untuk dikenang, malah ia telah menjadi kenangan manis yang mendewasakan. Dan kenangan-kenangan manis itu pula umpama penawar duka lara pada kekalahan hari ini. Bertapa kita senangnya bercerita semula bersama adik-beradik, saudara mara dan teman-teman rapat mengenai sejarah silam. Bertapa hati kita yang hiba rasa terhibur dengan memori-memori lalu itu.

Pernahkah kita terfikir kenapa kita lebih ghairah bercerita saat dan ketika, yang kita lalui bersamanya? Sekian lama tidak ketemu, kenapakah  tidak bertanyakan apa cerita perjalanan hidup mereka yang kita terlepas? Itulah kenyataan yang perlu dihadapi, kita sebenarnya sangat menghargai antara satu sama lain. Itulah hakikatnya, pergaduhan dan perselisihan dahulu itu lebih indah dari ketenangan secara bersendirian ini. Tetapi sekali lagi waktu menjadi musuh. Tidak mungkin kita mengundurkan masa lalu.

Saat aku dan kalian sama-sama meneroka kehidupan ini dengan cara yang tidak dilakukan oleh mereka yang lain. Saat kita mencetuskan evolusi pemikiran yang tidak pernah difikirkan oleh sesiapa sebelum dari kita. Dikalangan mereka cuma sedikit yang menolak, dan sangat kecil golongan yang menentangnya. Besar dari mereka terpegun dengan falsafah kita mengenai kehidupan dan persaudaraan. Kemanakah waktu lalu itu? Adakah ianya telah menjadi angin lalu? Yang tidak mungkin akan kembali, atau ianya hanya tertanam sebagai memori? Aku sangat rindukan waktu itu. Aku sangat rindukan keghairahan mudaku. Semangatnya, kekuatannya, kesepakatannya.

Setelah sekian waktu berjalan secara bersendirian, hanya satu yang aku sangat sesal. Dan hari demi hari kekesalan itu semakin menebal. Ku kesal kerana kita semakin renggang antara satu sama lain. Aku menjadi asing kepada kalian, dan kalian menjadi sangat sukar untuk dikenali. Aku semakin susah didekati dan kalian semakin sulit difahami. Sedang berdiri diantara dua waktu itu adalah mereka yang sudah sangat bebeda.

Aku teringatkan waktu dulu. Waktu kita bersama meredah arus kehidupan ini. Sedikit benar hidangan tersaji, namun menjamah dengan penuh nikmat dan syukur.  Berbangga aku pada yang berusaha kearah membaik pulihkan semua itu. Demi Allah aku akan turut sama. Biar bertapa payahnya mempertahankan sebuah hubungan ini atau membaikinya. Aku tetap akan turut serta. Tidak sekali-kali aku hanya berpeluk tubuh kali ini. Dan aku juga harap kalian akan berbai’at denganku dalam perkara ini.

Dahulunya kita menyanyi dalam nada yang sama tiada yang sumbang. Menari dalam rentak yang serupa tiada pincang. Dan kini biarlah kita melagukan lagu yang bebeda antara satu sama lain. Dan melaungkan falsafah hidup yang berselisihan. Namun penganglah satu kata. Yang persaudaraan itu berharga. Dan persahabatan itu nyata indahnya.

Rumah terbuka Dee yang lalu membuatkan aku sedar bertapa dia berusaha kearah itu. Mencontohi mereka yang terdahulu dari kami dalam memelihara hubungan keluarga itu. Dan berusaha kearah menjaga tali persahabatan. Maka aku juga terasa akan hasilnya. Walaupun tidak banyak, tetapi itu sangat memadai. Dan tidak mahukah lagi kita sama memikul yang berat dan menjinjing yang ringan itu?

Aku umpama kemarau yang rindukan tengkujuh. Dan bila tiba musimnya, maka berakit-rakitlah dengan gembira diarusnya. Sangat berharga saat itu. Dan sangat berbaloi kepenatannya. Jika dipanjangkan umurku mengikut sukatan umat Muhammad SAW. Maka maknanya hanya tinggal separuhlah ia. Dan aku tidak sama sekali ingin ianya di penuhi dengan perselisihan dan dendam yang merugikan. Bukan pada golongan yang tertentu, tetapi kepada sesiapa sahaja. Aku ingin mengisinya dengan kasih sayang sahaja, tiada yang lain selain dari itu. Dan aku juga berusaha kearah itu dalam membentuk hatiku.

Aku lihat Ibuku yang telah memutih rambutnya. Aku teringatkan kakekku yang tidak sempat aku berbakti kepadanya. Maka aku tidak akan mempersia-siakan masa yang tersisa itu. Dan tidak akan aku ulangi kelalaian ini. Akan aku cuba dengan sedaya upaya untuk memberi  kebahagiaan kepadanya.

Bilamana bertemukan pamanku yang telah lanjut usia itu, membuatkan aku tersedar bertapalah Abah lebih tua dari itu. Dan bertapa sedikitnya peluang aku untuk melakukan perananku sebagai seorang anak kepadanya. Janganlah kalian lihat pada hasil yang sedikit itu. Tapi lihatlah pada kesungguhanku mendukung falsafah ini.

Sebenarnya aku ingin memanjangkan bicaraku kali ini. Biar ianya menjadi peringatan kepada diriku sendiri dan kepada orang lain. Yang bertapa berharganya masa itu. Bertapa bermaknanya persaudaraan dan persahabatan. Tidak ternilai walau dengan segunung emas sekalipun. Tetapi entah kenapa aku hilang perkataannya. Aku hilang ilhamnya. Kerana mungkin semua ini tidak bisa untuk diungkapkan dengan kata-kata. Atau ianya bukanlah angan-angan yang diilhamkan oleh minda.