Sesungguhnya orang yang tidak mahu berdoa kepada Allah itu adalah orang yang menyombongkan diri, dan orang yang berdoa kepada Allah tetapi tidak mahu berusaha itu pula adalah orang yang bodoh.

Aku telah jauh berjalan, dan aku telah ramai berteman. Satu ketika dua teman ku telah berkelahi sesama mereka dan tidak bertegur untuk sekian waktu. Sewaktu ketiadaan ku salah seorang dari mereka telah pergi 'dijemput Penciptanya'.

Lalu aku tanyakan kepada temanku yang seorang lagi itu..."Apakah perasaanmu?" lalu dia menyerahkan kepada ku satu coretan yang bertajuk "in the graveyard someone is your enemy" (............)

Dalam jarak waktu yang berlainan pula, aku telah berkata kepada seorang dari sahabat ku yang bernama Rusli.

"wahai sahabat, mahukah engkau bersama denganku, kita berdua berdoa. Yakni aku berdoa akan kehendakku dan engkau meng'aminkannya. Dan selepas itu engkau berdoa akan kehendakmu, dan aku meng'aminkannya. Seperti yang pernah dilakukan oleh dua orang sahabat r.a. Yang akhirnya mereka memperoleh syahid(salah seorang) dan kemenangan di medan perang(salah seorang darinya)seperti kehendak doa masing-masing itu."

Lantas ia bersetuju, dan aku pun berdoa kepada Allah, agar dikurniakan segala kebaikan didunia dan di Akhirat, mohon keampunan atas segala dosa2 ku, segala dosa kedua ibubapaku, saudara2 ku dan sahabat-sahabatku. Lalu dia meng'aminkannya. Dan apabila tiba gilirannya, dia berdoa dengan sangat perlahan, sehingga aku tidak mendengar apakah yang didoakannya. Tetapi aku tetap meng'aminkannya.

Lalu selepas itu aku berkata kepada dia. “Andai kata seorang dari kita kelak akan pergi dahulu, maka dialah yang akan tahu lebih dahulu adakah doanya dimakbulkan atau tidak oleh Allah. Dan andai aku yang pergi dulu sebelummu, maka engkau ingatlah akan perkataanku pada hari ini. Dan jika engkau yang mendahului aku dalam perkara ini. Maka aku pastinya tidak akan melupakan peristiwa ini.”

Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina" (Al Mu'min:60)

Selang beberapa bulan sahaja, aku menerima berita kepergian sahabatku yang bernama Rusli itu. Yakni sehari terlewat dari tarikh kematiannya. Dan aku berkata-kata sendirian . “Sekarang tahulah engkau wahai sahabat, apakah doa ‘kita’ dahulu itu telah Allah terima atau tidak. Sedang aku masih lagi tertanya-tanya  akan jawapannya.”

Yaa Allah, dimanakah letaknya amalanku disisiMu? Dimanakah pula letaknya doaku? Adakah ianya memberatkan timbangan kananku? Atau ianya seringan debu-debu yang melayang sahaja.

Rasulullah SAW bersabda, ''Doa seorang hamba Allah tetap dikabulkan selama ia tidak berdoa untuk suatu perbuatan dosa atau memutuskan silaturahim atau tak terburu-buru segera dikabulkan.'' Seorang sahabat bertanya, ''Wahai Rasulullah, apakah maksud terburu-buru?'' Rasulullah menjawab, ''Ia mengatakan, 'aku telah berdoa tapi aku tidak melihat doaku dikabulkan', sehingga ia mengabaikan dan meninggalkan doanya itu.'' (HR Muslim).

Aku bicarakan mengenai perkara ini bersama Poksu ( adik iparku ). Kadang-kadang sampai semalaman kami berbicara. Dari hal dunia dan hal-hal akhirat. Dan juga hal-hal yang diantaranya. Maka aku ceritakan peristiwa mengenai aku dan arwah sahabatku Rusli ini kepadanya. Dan sangat dalam iktibar yang kami perolehi dari kejadian itu. Dan aku juga berkata kepadanya. “Andainya salah seorang dari kita ini pergi bertemu Allah mendahului dari yang seorang lagi. Maka yang tinggal itu nanti pastinya teringatkan saat ini, seperti aku teringatkan saat aku berdoa dan berkata-kata demikian bersama arwah sahabatku Rusli.”

Aku pendekkan ceritanya. Senggang 4 bulan dari waktu itu. Poksu juga pergi dijemput Ilahi. In na lillah hi wa in na lilla hirojiun. Maha Suci Allah yang Maha Tinggi lagi Bijaksana. Sesungguhnya hanya dialah yang lebih Mengetahui akan yang tersirat disebalik yang tersurat itu.

Ada ketikanya selepas itu aku sangat mengingati mereka. Sehingga aku rasakan mereka hadir diantara kesepian malam. Seolah mereka berkata-kata kepada aku. “Hentikanlah perbuatan yang sia-sia, tambahilah bekalmu selagi engkau masih berpeluang. Sedang kami telah berserah kepada belas ehsan Allah seluruhnya.”

Dan perkara ini juga aku ceritakan kepada Tengku Bongsu( salah seorang adik angkatku ) Lebih tinggi ilmu pengetahuannya dari aku, lebih luas pula pengalaman hidupnya dari aku. Sedang umurnya juga jauh melebihi aku sebanyak enam tahun. Aku tidak pasti kerana apa ia mengangap aku lebih kanan darinya. Dan sentiasa memperkenalkan aku ini adalah abangnya.

Dan November 2007 Allah telah menjemput juga sahabat aku yang seorang ini. Dan demi Allah, aku sangat-sangat mengingati mereka saat ini. Aku sangat rindukan mereka. Sokongan mereka saat sayapku patah. Teguran mereka saat aku terlupa akan bumi dipijak. Demi Allah yang Maha Besar, sesungguhnya mereka jauh lebih baik dari aku dalam sesetengah perkara. Malah dalam banyak perkara. Sedang tempat mereka itu tidak juga aku pasti dimana. Dan aku yang tertinggal ini lebih beruntung didalam sesetengah hal. Namun masih juga aku tidak menafatkan keberuntungan ini.