uihh?.... yerker..dapat pingat dato'? adoii.. tak ikut perkembangan semasa betul aku ni. Entahlah... bagi aku anugerah2 pada yang dah 'pergi' nih macam 'air oren yang manis dan sejuk ditengah padang pasir untuk orang yang ada kencing manis yang kronik' (menyakitkan jer...tak mendatangkan menafaat bagi si mati kecuali 3 perkara) entahlah...masing-masing punya kefaham yerpp..

Aku nak tambah sikit kat sinih. Bukan maksud aku aku tak setuju lansung dengan penghargaan keatas jasa-jasa mereka yang telah banyak memberi sumbangan kepada agama, dan negara. Cuma bagi aku ianya lebih bermakna jika kita memberi penghargaan dalam bentuk yang lebih berguna buat yang telah 'pergi' tu. Cuba bayangkan, binakan tugu, bagi pingat, mendeklamasi'kan sajak..? adoii... aper pekdahnyer turr? Bagi aku semua tur menambahkan seksa dia di dalam kubur jer...

Kalau betul kita menghargai sangat jasanya, buatkan satu bentuk anugerah yang memberi faedah untuk 'dia'.  Contoh: wakafkan sebidang tanah kat KL turr kerr... atau di mana-mana dan bina sekolah anak-anak yatim atas nama dia. 'Akadkan' segala jariah itu untuk 'si mati'. Aku rasa belanjanya lebih kurang saja dengan kos yang dikeluarkan untuk menganjurkan konsert-konsert 'dalam kenangan' dan sebagainya tu.
Kata mereka: "Ohhh... tiu kita dah buat, kita dah buat sekolah atas nama dia. Kita dah buat yayasan atas nama dia." 
Jadi sekarang nih kena buat patung(tugu) lah pulak untuk dia ni. Hahahahaha... apa punya jahil ni? Orang-orang macam inilah sebenarnya merosakkan agama secara tidak sedar. (Suka tak suka anak aku yang umur 3 tahun setengah pun dah terikut-ikut tabik tangan bila TV3 tayang lagu negaraku sambil berlatar belakangkan tugu negara.)
Pernah tak korang rasa pelik dengan Islam di Turki? Budaya tak boleh pakai tudung dan sebagainya. Kalau korang nak tau orang-orang Islam di Turki sana yang pelik kefahaman mereka tu pun tersangatlah peliknya dengan Islam di Negara KITA ni.
Macam yang aku tegaskan di atas tadilah... bukan aku tak setuju lansung dengan budaya penganugerahan untuk orang yang dah mati nih. Tapi biar datang pekdah'
Jadi la buat bender-benda yang pelik-pelik ni. Dan sekarang ni... kita, anak2 kita membesar dalam kefahaman islam yang jauh sangat dari yang dituntut.
Untuk agama dan bangsa lain mungkin semua tur patut sangatlah buat macam tu kata mereka. Tapi untuk orang yang beragama islam dan berbangsa melayu... rentikanlah.
Macam contoh menabur bunga kat atas kubur tu. Heyy... cukup-cukupah. Nampak sangat kita ni jahilnya.( Kita selalu mengamuk-ngamuk, mencarut-carut, mem-BABI-BABIkan bangsa lain bila  tidak sensitif dengan sesiviti agama kita, tapi tanpa kita sedari KITALAH YANG TAK SENSITIF SEBENARNYA )