Kalau kita, mereka, atau semua manusia dalam dunia ni pandai menghargai orang lain, baik hati, tak buruk lidah, tak memandang rendah pada kelemahan, atau kecacatan org lain. Atau juga semua orang ikhlas dalam berkawan. Mereka tak buat benda2 mcm tu.

Mereka mengalami perasaan kurang keyakinan diri yang tinggi. Dan bukan salah mereka berperasaan demikian, dan bukan juga salah mereka kerana lahir dalam dunia yang kejam. Dunia yang tidak menghargai kecacatan dan kekurangan. Semua tu salah 'kita' kerana tidak mahu menerima kenyataan yang dunia ini variasi kerana adanya kecacatan disana sini. Dan syukur 'kita' yang cantik semula jadi ni lebih dihargai dan dipandang tinggi kerana adanya mereka yang tidak cantik semula jadi itu tadi.

Apa pertanyaan disini timbul kerana apa? Nak mencari-cari puncanya? Jika itulah, maka secara peribadinya aku berpendapat perbuatan mereka berpunca dari 'kita' sendri. Dan tak perlu kita nak menghina mereka yang kita sendiri bentuk itu. Terima saja mereka. Kerana kita yang melahirkan mereka.

And for sure this topic ain't funny at all!!! Pindahkanlaaa, pindahkan ke ruangan "AKU MERASA HERAN KENAPA ORANG BURUK BERUSAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH UNTUK KELIHATAN CANTIK" tidak pun "KALAU DAH BURUK TUR BUAT CARA BURUK SUDAH!!!" Atau ader pandangan dari sapa-sapa utk kolum yg lebih sesuai? "SAYA ORANG YANG PALING BERSYUKUR DENGAN KEADAAN SAYA" barangkali? Iya ker kita ni mcm tur?

Tau tak kadang-kadang perbuatan kurang cerdik yang kita persoalkan itu akan kelihatan lebih tolol bagi mereka yang mempersoalkannya.

Macam sipemandu kereta yang merungut-rungut dan sangat bengang dengan bonggol yang ada dimana-mana kat atas jalan raya. Bukankah nampak bangang bila dia mempersoalkan hal tersebut? Sedangkan adanya bonggol tersebut disebabkan oleh tabiat dia yang suka pandu laju kat dalam kawasan perumahan?

Restinpeace: bukan nak memandang rendah pada kelemahan atau kecacatan orang lain. cuma terasa tertipu.

contohnya. kebanyakan orang beli buku car trader adalah untuk mencari kereta second hand yang sesuai dengan budget mereka. terpandang bada satu iklan kereta yang masih kelihatan baru dengan warna yang masih berkilat tanpa sedikitpun kesan luntur dalam keadaan yang begitu sempurna sekali. malah harga yang ditawarkan juga adalah sangat berpatutan. namun apa bila pergi melihat sendiri keadaan kereta ternyata jauh sama sekali dari gambar yang dipamerkan pada ruang iklan sebelum ini. bumper depan sudah rebeh kebawah. 2 kesan kemek di bahagian pintu sebelah pemandu. dan warna nyata telah luntur seperti telah terdedah pada hujan dan panas 4,5 tahun. the fact is... owner kereta memang meletakkan gambar kereta tersebut tetapi gambar ketika keadaan kereta masih baru dan bukannya dalam keadaan terkini.

keikhlasan dalam berkawan ni mesti datang dari mula. jika dia sendiri dah memulakan dengan satu pembohongan, maka tak boleh nak salahkan orang lain jika yang cuba berkawan dengan dia tadi semata-mata atas dasar kecantikan yang cuba dipamerkannya.buruk, buat cara buruk. dan kalau masih ada yang sudi terima kita, nyata dia telah menerima kita seadanya. 
ker guanner?

contohnya. kebanyakan orang beli buku car trader adalah untuk mencari kereta second hand yang sesuai dengan budget mereka. terpandang pada satu iklan kereta yang masih kelihatan baru dengan warna yang masih berkilat tanpa sedikitpun kesan luntur dalam keadaan yang begitu sempurna sekali. malah harga yang ditawarkan juga adalah sangat berpatutan. namun apa bila pergi melihat sendiri keadaan kereta ternyata jauh sama sekali dari gambar yang dipamerkan pada ruang iklan sebelum ini. bumper depan sudah rebeh kebawah. 2 kesan kemek di bahagian pintu sebelah pemandu. dan warna nyata telah luntur seperti telah terdedah pada hujan dan panas 4,5 tahun. the fact is... owner kereta memang meletakkan gambar kereta tersebut tetapi gambar ketika keadaan kereta masih baru dan bukannya dalam keadaan terkini.

Yang pertama persahabatan bukan perniagaan yang boleh kita samakan. Mungkin kiasannya bergitu, tapi hakikatnya tetap juga tidak sama. Mungkin saja Restinpeace tak setuju dengan aku sebab pada pandangan dia manusia perlu jujur dan ikhlas sejak dari mula. Pertelingkahan disini bukan kerana aku membela perbuatan menipu atau mempamerkan yang tidak seperti kenyataannya. Apa yang lebih aku tekankan dalam komen aku sebelum ni adalah penyebab keadaan demikian. 

Aku quote balik.

Wirajiwa: Apa pertanyaan disini timbul kerana apa? Nak mencari-cari puncanya? Jika itulah, maka secara peribadinya aku berpendapat perbuatan mereka berpunca dari 'kita' sendri. Dan tak perlu kita nak menghina mereka yang kita sendiri bentuk itu.  Terima saja mereka. Kerana kita yang melahirkan mereka.
(bisa baca ngak?..)

90% daripada komen sebelum2nya.

Encik AMM: huhu.. biasa ar tricks camnih..
ramai sgt pompuan2 aku jumpe & membe2 zaman sekolh dulu wat camnih menipu semata2 nak nampak cantik & menarik.. hehe.. 

Apakah perbuatan atau usaha seseorang itu untuk kelihatan lebih baik adalah satu penipuan?

Sebenarnya, dalam hal ni, samajer org yang badan dia jenis berbau longkang tapi suka sgt pakai minyak wangi. Adakah itu satu penipuan? Atau dia kena redha dan pasrah jer lah yang badan dia jenis yang berbau busuk lalu dia tak berusaha melakukan sesuatu supaya kelemahan tersebut diperbaiki. Atau orang yang dilahirkan 'pendek' dari pada org lain, dan dia mengenakan sepatu yang bertumit 2 inci lebih untuk mengimbangi 'kependekkan' dia. Adakah itu penipuan? Jika demikian, kejujuran yang kalian tuntut itu sangat besar. Dan hampir pupus sudah manusia yang mampu melakukannya jaman sekarang

Cheri Biru : lau pic full tak nmpak sgt dianye face..tu dia crop tu..takat nak letak lam profile jew..xkan nak letak full body kot..yg penting ikhlas..

Aku tak pasti maklum balas yang begini terkeluar kerana apa, tidak pasti dengan pendirian sendiri mengenai sesuatu hal, atau memandang setiap hal yg berlaku depan mata itu remeh atau tidak penting

Plash: chubby kan...............................z 

Betul tak apa yang aku katakan tadi? "ini yang  kita katakan PUNCA"

Matsam: huk aloh..... ha3.....

Aku sebenarnya tak faham apa yang melucukan dalam isu ni, atau matsam merasa lucu dengan diri sendiri barangkali?

Restinpeace: ada lagi ramai yang edit gambar dalam photoshop buang jerawat la, licinkan pipi la etc. ahaks~!

Sekali lagi aku nak bertegas, sebelum melihat perbuatan jelek mereka, mari kita lihat penyebab kepada gejala berkenaan. Dan aku degil dalam memegang pendapat aku mengenai yang satu ini.

Serius aku cakap, korang melihat perbuatan tersebut dalam konsep yang sangat keras. Tidak ada lansung toleransi pada kenyataan hidup yang manusia ni(umumnya)sangat terbatas kesempurnaannya, dan sifat manusia itu sendiri menerima ketidak sempurnaan mereka juga sangat terbatas. Sedang rasa ingin dihargai dan disukai sangat tinggi.

Dan sedikit 'touchup' sana-sini demi utk menarik sedikit perhatian org lain untuk mengenali  mereka. Aku rasa usaha mereka tidak melampau sama sekali sehingga boleh kita jadikan isu untuk mempertikaikan kewajaran mereka.

Mungkin yang menjadi pertikaian kita disini adalah kerana aku melihat keikhlasan itu perlu mantap kepada kita yang menerima orang lain seadanya mereka. Sedang korang melihat yang keihlasan itu lebih dahulu sepatutnya terpikul kepada yang memberi. Dan jika mereka memberi sesuatu yang tidak seperti apa yang sebenar, lalu dengan kasar kita melabelkan mereka rendah dari segi moralnya. Kejujuran dan keihklasan mereka ini juga menjadi pertikaian hebat diantara kita.

Dan aku bukan sekadar menzahirkan satu kenyataan, yang aku ini kononnya tidak bersetuju dengan kebanyakan dari kamu. Tidak! Malah lebih jauh dari itu. 

[ Sambungan minggu kedua perbahasan ]

Assalamualaikum warahmatullahiwabarokatuh ahli panel sekelian. Sebelum aku menyambung perbahasan yang tertunda ini. Aku ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa kepada umat Islam sekelian. Berbalik kepada kepala surat. 

Sebenarnya aku menghampiri keinginan untuk beserta dengan pendapat-pendapat yang dikemukakan. Tetapi mungkin saja aku melihat perbuatan tersebut dari sudut yang berlainan. Maka aku hanya mampu mencapai ketahap ‘toleransi’ diatas hujah-hujah diatas. 

Dan mencari-cari kelemahan isi-isi perbahasan yang dibentangkan oleh ahli panel lain dengan tujuan untuk membena keutuhan kepada hujah dan pendirianku? Pada perkiraanku itu tidak adil. Mungkin saja sebelumnya aku teremosi dengan peganganku. Sehingga aku kelihatan membentak kasar kepada pendirian orang lain. Sebenarnya untuk memahami apa yang orang lain fahami itu kita seharusnya menjadi pendengar yang setia, atau pembaca yang teliti. Mengulang-ulang coretan pendapat-pendapat mereka. 

Maka itulah yang aku lakukan. Tetapi seperti yang telah aku nyatakan diatas. Aku hanya mampu mencapai ketahap ‘toleransi’. Sebenarnya tidak ada salahnya dengan pendapat-pendapat  tersebut. Dan bukanlah maksud aku pendapatku lebih tulen kebenarannya. Tetapi kita melihatnya dari sudut yang sangat berbeza. Aku sedang memperkatakan kecantikan warna kereta berkenaan. Sedang kalian membicarakan kecantikan bentuknya. Sebenarnya tiada yang lebih betul daripada yang lain pun. 

Bila aku katakan. “inilah warna kereta yang paling cantik, dan sepatutnya inilah pilihan semua pengusaha kereta.” 

Dan bila kalian katakan pula. “Inilah bentuk kereta yang paling menawan, dan sepatutnya inilah pilihan semua pengusaha kereta.”

Dan hakikat daripada kedua-dua kenyataan diatas. Adalah, kedua-duanya benar. Tetapi dalam konteksnya yang tersendiri. Kebenarannya terletak pada apa yang diperkatakan dan mengenainya. Namun ianya bukanlah kebenaran yang menyeluruh. Yang merujuk kepada kereta tersebut (hal yang dibincangkan disini )

Berbalik kepada topik:
Atau kita pergi kepada ‘kewajaran’ atas perlakuan tersebut. Ianya masih juga terikat kepada penyebab-penyebab perbuatan itu. Atau kita perkatakan soal keikhlasan. Tapi sayangnya pembicaraan kita yang satu itu juga dari sudut yang berbeza. Aku tidak maksudkan ‘keikhlasan’ perlu juga ada bila berdepan dengan penipuan. Kerana itu adalah tidak wajar atau sesuatu yang sangat sukar dilakukan. Tetapi apa yang menjadi maksudku adalah, apabila berdepan dengan keadaan itu, atau apa saja keadaan yang tidak sepatutnya demikian. Mari kita fikirkan sejenak tentang hal-hal yang ‘menyebabkan’ situasi demikian. Atau apa yang aku maksudkan disini adalah ‘adil’. Ya, mungkin itulah perkataan yang lebih tepat dalam menunjukkan kesungguhan aku membela golongan tersebut. Yaitu, sebelum perbuatan mereka itu kita lihat sangat tidak wajar, kita haruslah adil dengan tidak menolak segala kemungkinan-kemungkinan yang berlaku ini, tidak kira apa saja pasti ianya bermula dari situasi kebiasaan masyarakat yang kita sendiri terlepas pandang.

Dan aku menyedari  kadang-kadang lidahku terlalu tajam dalam sesetengah hal. Dan kadang-kadang juga ianya manis dalam beberapa hal. Maka selamilah rahsia yang terselindung disebaliknya. Sesungguhnya aku mengelak dari berkata yang sia-sia. Dan aku tidak membutuhkan sanjungan serta sukaramai dari sekelian pembaca-pembaca tulisan aku. Jika itu membuatkan engkau rasa tidak mudah?! Maka tinggalkan. Muntahkan segala rasa kelat, masam dan pedas itu. Tidak mengapa sama sekali. 

Kerana aku mengerti manusia ini ada bidangnya. Sedangkan setengah dari mereka itu ahli dalam bidangnya, dan sebahagian yang lain pula ahli dalam bidang yang lain pula. Dan aku menerima kekuranganku dengan mengambil menafaat dari kelebihan orang lain. 

Bukan juga aku menterjemahkan ini kepada makna yang remeh. Sehingga aku ‘tolerasi’ membuta tuli  dengan yang lain dalam memperkatakan sesuatu hal kususnya hal ini, yaitu salah satu dari hal yang aku berpegang kuat dengan pendirianku.  Sungguh aku tidak meremehkannya sama sekali. Cuma aku menuntut diri ini kearah yang lebih serius dan berat. Dan jauh dari hendak hati ini supaya sombong dan degil dengan kebodohan sendiri. Kerana itu tidaklah patut sama sekali pada pemikiran dan perbuatan.

Mungkin kita boleh pergi lebih jauh dari sekadar memperkatakan kewajarannya. Sejauh yang mungkin barangkali? Kerana setiap yang berlaku itu nescaya ada menafaatnya bukan? Atau maksudku disini, ‘sepositif’ yang mungkin.

Seperti contohnya kehadiran manusia-manusia yang tidak berilmu itu sebenarnya adalah menafaat bagi umat jelata. Kerana dengan fenomena itu lahirlah golongan yang mempunyai kesedaran untuk menuntut ilmu. Dan golongan yang jahil ini juga adalah anugerah. Anugerah kepada golongan yang berilmu. Kerana dengan adanya mereka ini membuatkan golongan yang berilmu ini lebih dihargai. Dan ilmu mereka menjadi lebih berguna. Dapat diamalkan serta sampaikan dan dipanjangkan. Bayangkan jika semua manusia ini bijaksana. Maka tidak ada bezanya diantara orang yang alim itu, kerana mereka sama saja.

Atau dalam satu contohan yang lain. Dalam kita menyanjungi tokoh-tokoh Islam yang banyak memberi sumbangan dalam menyambung lidah kenabian. Abu Hurairah ra, Ibnu Umar ra dan ramai lagi yang menjadi sangat panjang jika hendak dibilang satu persatu disini. Tidakkah hadits-hadits yang mereka panjangkan itu lantaran terjadi kerana ujudnya orang-orang yang tidak memahami agama ketika itu? Orang-orang yang mungkin lemah kesungguhannya dari yang lain dalam mencari kefahaman tersebut. Lantas terus sahaja bertanya kepada Rasulullah SAW. Lalu Rasulullah SAW menjawab kemusykilan tersebut. Cuba bayangkan jika tidak ada mereka, maka pertanyaan-pertanyaan tersebut tidak akan terjadi. Dan Rasulullah SAW tidak bersabda dengan sabdaan yang menerangkan kemusykilan tersebut. Sampai kepada umat ini? Maka kesempurnaan umat yang terdahulu itu lantas menjadi mala pertaka kepada yang terkemudian dari mereka.
Inilah yang aku maksudkan sebenarnya. Yang pertama sesuatu yang baik itu kadang-kadang penyebab kejadiannya lantaran dari kelemahan atau keburukan sesuatu atau seseorang. 

Dan yang kedua, sesuatu yang buruk itu terjadi pula kadang-kadang lantaran dari kesempurnaan dan keelokan sesuatu atau seseorang. Dan dalam hal yang kedua inilah yang menjadi inti perbincangan kita disini. Dan inilah yang kita katakan ‘fitnah-fitnah’. Yaitu kebaikan dan keelokan itu menjadi mudharat dalam sesetengah hal. 

Namun aku sendiri amat terhad ketelitiannya dalam sesuatu permasalahan itu. Sehingga hujah-hujah ku sebelum ini tampak lebih menekan kepada ‘kewajaran’ perbuatan tersebut. Sehingga dalam perenggan-perenggan tertentu lebih kelihatan menyokong secara halus kepada perbuatan mereka. Seperti yang aku katakan sebelumnya, aku teremosi dalam memberi hujahku. Dan aku menarik semula segala bidasan-bidasan yang kasar itu.

Mari kembali kepada komenter aku  yang pertama, perenggan ketiga.
Apa pertanyaan disini timbul kerana apa? Nak mencari-cari puncanya? Jika itulah, maka secara peribadinya aku berpendapat perbuatan mereka berpunca dari 'kita' sendiri. Dan tak perlu kita nak menghina mereka yang kita sendiri bentuk itu.

Sebenarnya inilah yang aku hendak tekankan. Dan inilah permulaan dari saranan: Mungkin kita boleh pergi lebih jauh dari sekadar memperkatakan kewajarannya. Mungkin sejauh yang mungkin? Kerana setiap yang berlaku itu nescaya ada menafaatnya bukan? Atau maksudku disini, ‘sepositif’ yang mungkin. 

Inilah yang aku maksudkan sebenarnya. Yang pertama sesuatu yang baik itu kadang-kadang penyebab kejadiannya lantaran dari kelemahan atau keburukan sesuatu atau seseorang. Dan yang kedua, sesuatu yang buruk itu terjadi pula kadang-kadang lantaran dari kesempurnaan dan keelokan sesuatu atau seseorang. Dan dalam hal yang kedua inilah yang menjadi inti perbincangan kita disini. Dan inilah yang kita katakan ‘fitnah-fitnah’. Yaitu kebaikan dan keelokan itu menjadi mudharat dalam sesetengah hal.

Tetapi sebaik sahaja kita mampu menerimanya melangkaui kebiasaan penerimaannya. Maka kemudharatan tersebut akan bertukar kembali kepada kebaikan. 

Katakan saja aku memulai perbahasan ini dengan kontrovasi. Demi menarik perhatian dan mencetuskan ketajaman minda para panel forum. Walaupun hanya mampu menarik dua orang yang serius dalam memperbincangkannya (Saudara Amrix dan Saudara Restinpeace). Itu memadai. Kerana sekurang-kurangnya, dua orang ini tidak sekadar ‘quote’ balik apa yang aku tulis dan tulis “aku setuju dengan kenyataan ni”. Atau qoute balik dan balas “aku tak setuju lansung dengan kenyataan ni”. Tanpa apa-apa kenyataan susulan yang menyokong sokongannya, atau yang menyokong bangkangannya. Jadi kesimpulannya kontrovasi yang dicetuskan hanyalah sekadar menarik perhatian. 

Dan intipati kepada intisari sebelumnya adalah didalam komenter aku yang ketiga ini. 

Aku tidak berhak sama sekali memaksa orang lain untuk bersetuju dengan pegangan aku. Tetapi jika ada diantara kalian yang membacanya dengan teliti dan berulang-ulang kali. Dan setelah ketegasan aku ini jelas berdasarkan apa sebenarnya. Tidak keterlaluan jika aku meminta kelongaran dalam ‘hukuman’ kepada golongan yang dikatakan bersalah itu.

Aku toleransi kepada pendapat yang membidas golongan ini adalah kerana berdasarkan ‘kewajaran’ yang dipersoalkan

Tetapi aku tegas membela mereka pula bedasarkan pendapat aku yang sebelum ini, yaitu : Yang pertama sesuatu yang baik itu kadang-kadang penyebab kejadiannya lantaran dari kelemahan atau keburukan sesuatu atau seseorang. Dan yang kedua, sesuatu yang buruk itu terjadi pula kadang-kadang lantaran dari kesempurnaan dan keelokan sesuatu atau seseorang. Dan dalam hal yang kedua inilah yang menjadi inti perbincangan kita disini. Dan inilah yang kita katakan ‘fitnah-fitnah’. Yaitu kebaikan dan keelokan itu menjadi mudharat dalam sesetengah hal.

Tetapi sebaik sahaja kita mampu menerimanya melangkaui kebiasaan penerimaannya. Maka kemudharatan tersebut akan bertukar kembali kepada kebaikan. 

Voice from wirajiwa: “aman tanpa sengketa dan dendam”

Perbincangan penuhnya disini : KLIK