Manusia ini sesungguhnya tidak mungkin bisa sama sekali lari dari tanggung jawab. Permasalahan-permasalahan yang sulit itu sesungguhnya tidak sahaja lewat sepintas lalu dihadapanmu. Kadang-kadang ianya menuntut lebih dari sekadar fikir risau. Dan keperihatinan kita didalam sesuatu masalah itu sebenarnya lebih dari itu. 

Dan keperihatinan yang disertakan simpati kita didalam sesuatu hal yang timbul lantaran dari kesilapan dan kepincangan sesuatu keputusan yang dibuat. Bukan beerti  kita beserta dengan keputusan salah yang telah mereka buat. Tetapi lebih kepada kerisauan supaya kesilapan itu tidak berlanjutan kepada kesilapan yang lebih serius. Tetapi didalam situasi ini juga dirisaukan keputusan itu. Adakah ianya wajar? Adakah pertolongan itu terlepas dari kaitan bersubahat dengan kejahatan yang mereka lakukan?

Aku tidak mengerti aturan-aturannya. Aku tidak juga arif dalam mendahulukan yang mana satukah. Celaan-celaan keatas kesalahan-kesalahan mereka itu, atau nasihat-nasihat agar mereka memohon keampunan. Semoga Allah menghadiahkan mereka dengan tekad yang tinggi untuk berubah. Dan tidak melewati dosa-dosa tersebut sekali lagi. Ya Allah engkau peliharalah mereka. Dan Engkau jauhkanlah aku dari keputusan yang salah kerana bersimpati dengan mereka. Sesungguhnya aku menyakini yang sesungguhnya orang-orang yang taubat dan kesal itu ada tempat yang mulia disisimu.