Aku tak menanti lama selepas peristiwa hari kelmarinnya itu(minggu sudah). Sekarang aku baru sedar, yang masa tidak pernah menanti kita. Dan peluang kedua tidak juga selalu ada dalam hidup kita ini. Aku bawak semua anak-anak aku gi KFC beli aper yang patut, bawak gi pantai. Aku cakap kat diorang, “ari nih kita picnic”. Sebenarnya permintaan anak-anak ni bukan tinggi sangat. Bukan perlu gi jauh-jauh, takyah sampai ke Genting, tak perlu juga nak sampai ker Langkawi atau Bali. Diorang  nengok pantai laut Hawai ngan pantai laut kat Teluk Kemang tur sama jer. Pantai laut juga. Dan budak-budak ni cukup ngan kita bawa diorang pergi main kat taman-taman permainan perumahan tur jer. Itu pun dah buat diorang happy sangat dah. Cuma kita ni saja, bila berfikir nak bawak jalan-jalan, misti nak kena ada plan. Misti nak kena ada budget. Sebenarnya untuk menggembirakan anak-anak bukan perlukan kos yang tinggi pun.

Jadi aku belilah kek harijadi untuk anak aku yang bongsu tur. Walaupun dia masih lagi tak berapa kuat nak berdiri(masih goyang-goyang badan dia) tapi kegembiraan tu aku rasa satu terapi yang sangat mujarab juga. Disebabkan tepi laut, nak juga dia jamah makanan. Nak juga dia minum. Dan Alhamdulillah kondisi kesihatannya semakin baik.

Aku ni bukanlah dari golongan yang bebas dari beban kewangan sebenarnya. Hidup serba cukup sahaja. Tapi aku berlajar sesuatu dalam hidup ini. Yang mana kita tidak memerlukan kos yang terlalu tinggi untuk mencari kebahagiaan, cuma saja kena bijak memenafaatkan apa yang ada disekeliling kita. Dan setiap detik dan saat yang dilalui bersama keluarga itu adalah saat manis. Dan kenangan itu abadi selamanya. Tidak ada harganya. Dan tiada yang boleh menggantikan saat itu.

Aku selalu cakap pada isteri aku(bila dia teruja sangat nak nengok bilalah anak aku yang bongsu ni boleh berjalan(nih dua tahun dulu laaa) masa anak aku tu masih lagi dok merengek sentiasa nak berdukung). Aku cakap pada dia. “tak per biarlah dia nak selalu berdukung jer, sebab bila anak-anak dah besar nanti mereka tidak mungkin akan kembali kecil”

“selamat harijadi anakku Seri Puteri Indera Wasih. Semoga engkau menjadi hujahku dihadapan Allah kelak. Amin”

Sayang tak banyak gambar yang aku snap, kebanyakan moment semua aku  record, dan aku tak reti la pulak macam mana nak amek part-part tertentu untuk jadikan file 'jpeg'. Kalau dulu zaman windows 98 dan windowsME boleh juga guna VCD cutter. Sekarang ni aku tak tau orang pakai software apa untuk buat semua tu. Walau macam manapun pesanku …..  "Utamakan keluarga dan hargailah saat bersama mereka."