Hidup niey tak  delah huduh sangat sebenarnya. Walaupun untuk orang yang paling malang sekali di dunia nih. 
 
Sekarang aku dah faham cam maner rasanya jadi orang yang gagal nih. Selama nih aku Cuma tau kritik itu ini tentang life orang lain terutama bila bender tur melintas depan mata. Apa lagi kengkadang tur sesedap rasa jer mengata. Aku rasa kebanyakan orang lain pun mcm aku juga. Tapi tak siapa yang tau macam maner bila terkena batang hidung sendiri. Aper rasanya bila beban yang melaut tur terpikul atas bahu sendiri.

 Walaupun aku tak pernah rasa yang aku akan menjadi orang yang berjaya dalam hidup ni. Tapi jujur juga aku tak pernah bayangkan yang aku akan menjadi orang yang ketinggalan. Aku tak kata aku orang yang gagal. Kerana definasi kegagalan yang mutlak bagi aku adalah mereka yang meninggalkan dunia ini dengan tidak ada keampunan dari Penciptanya. Itulah definasi aku bagi manusia yang gagal.

 Dalam kadaan seperti ini tepat kalau aku katakan,  ketinggalan. Dari aspek duniawi dan ukhrowi. Permintaan aku dalam kehidupan ni tidak tinggi sebenarnya. Cukup sekadar cukup, dari segi kewangan, punya kerjaya yang terjamin dan tidak menyusahkan kehidupan orang lain. Itu sudah memadai. Tapi untuk mengadakan itu semua juga bukan semudah yang kita bayangkan.

 Tambah pula bila telah tersasar dalam memilih jalan kehidupan. Kehidupan yang serba sempit dan ditambah pula dengan kesilapan demi kesilapan dalam menentukan jalan hidup. Sedang jalan hadapan sangat kelam dan jalan pulang yang gelap gelita.