Didlm mengejar kesempurnaan duniawi, kadang-kadang manusia terlupa dan lalai. Mereka berjalan diatas laluan cita-citanya dgn laju dan gopoh. Sehingga mereka terciciran sesuatu yg sangat berharga didalam hidupnya, dan apabila dia sedar,…segala-galanya telah terlambat.Tdk ada lagi perhentian-perhentian dihadapan itu. Dan kita mereka telah menjadi tua dan kesunyian, tiada teman dan memori utk dikenang.

Apabila seseorang itu melalui perjalanan hidup hariannya yang terlalu sarat dengan emosi, terlalu sedikitlah pula yang dapat ia kongsikan bersama dengan orang lain. Kerana tidak mungkin dia dapat untuk menterjemahkannya kedalam bentuk bahasa apa pun untuk difahami oleh orang lain.
                Setiap orang akan melalui zaman peralihan seperti yang aku lalui sekarang. Dimana kita merasa diri kita masih terlalu muda belia tapi tiba-tiba kita dikejutkan oleh panggilan dari seorang budak lelaki teman sekolah anak gadis kita yang berumur 17 tahun. Dan dalam masa yang sama juga kita terbaca sms dalam hp anak gadis kita yang sorang lagi, yang berbunyi “ hai...boleh berkenalan” atau “err buat aper tu... cuti sekolah yang panjang ni buat saya rasa rindu kat awak”. Aduh...!!! anda akan berkata pada diri sendiri... “huih!!...dah ada anak dara rupanya aku nih?”
                Masa tu kita akan rasa terlalu sempit ruang untuk memahami kehidupan ini mengikut cara yang kita fahami selama ini. Mungkin masa tu kita perlu membuat keputusan cara kita tetapi berfikir cara mereka. Satu lagi hal yang kita terlepas pandang yang mana sekarang kita mempunyai hak yang terlalu sedikit untuk memikirkan apa yang kita mahu. Sebaliknya terpaksa menerima hakikat, kita adalah ibu atau bapa yang tanggungjawabnya memikirkan apa yang orang lain mahu atau perlu. Dalam masa yang sama juga terpaksa menapis apa itu kemahuan dan apa pula yang menjadi keperluan kepada sebuah keluarga.
                Bukan senang untuk menghalusi kemahuan anak gadis anda.
                Mungkin aku tertidur terlalu lama. Selama ini aku hanya tahu mengatakan jangan itu dan jangan ini. Buat itu dan buat ini. Tanpa menyedari yang mereka telah semakin dewasa untuk hanya menerima arahan, malah mereka juga mungkin telah melampaui batas pemikiran ibu bapa itu sendiri.
                Sekali lagi aku di kejutkan dari lena fahaman lama aku apabila anak perempuan aku yang berusia 7 tahun itu berkata. “Papa…nanti papa belikan Kakak basikal yer..” “InsyaALLAH..papa janji tapi bukan sekarang yer..” Dan dia kata “Kakak cakap jer, bukan Kakak nak sekarang… bila Papa dah ada duit banyaklah”
                Sekali lagi aku tercubit. Adakah anak kecil aku sudah sebijak dan seperihatin ini. Atau aku yang terlalu memandang rendah pada kematangan emosi mereka?. Mungkin selama ini kita tidak menyedari yang anak-anak kita sudah sematang itu sebelum usia mereka. Sehingga kita merasakan mereka tidak nampak atau tidak memahami apa-apa konflik kehidupan yang berlaku disekeliling mereka. Percayalah sebenarnya mereka  sangat memahaminya. Dan janganlah memberi  contoh yang tidak baik kepada mereka.
                Dalam waktu yang lain aku telah terlanjur merotan anak perempuanku yang berusia 4 tahun (mungkin terlalu keras untuk fizikal seusianya atau juga tidak setimpal dengan kesalahannya ). Untuk seketika dia menangis. Dan selepas itu aku akan pujuk balik dan terangkan kenapa aku marah dan kenapa dia tidak sepatutnya melakukan kesalahan itu. Lalu anak yang di atas ribaan itu bertanya :
 “Kenapa Papa marah Balqis tadi?”
“Papa bukan marah, Papa nasihat” (Terpaksa pinjam ayat P.Ramlee sudahnya)
“Abis tu kenapa Papa pukul Balqis?”
“Papa pukul selow jerr, Papa bukan pukul kuat.” Adoii….
Walaupun anak anda boleh terima penjelasan yang tak masuk akal tur, tapi moralnya kat sini ialah, anak yang sekecil itu pun sudah tahu menuntut keadilan dan penjelasan pada setiap perlakuan ibu bapa keatas mereka. Jadi perlu kita jelaskan kepada mereka kenapa mereka menerima hukuman.
Tapi walau macamana sekalipun cara kita mentadbir keluarga kita, aku percaya semua ibu bapa memilih cara yang terbaik dan menginginkan yang terbaik untuk anak-anak dan keluarga mereka.

“Sesungguhnya golongan ahli syurga itu ialah mereka-mereka yang lemah lembut terhadap keluarganya”