Jika didalam kehidupan ini anda hanya mahu berkongsi kedukaan dengan seseorang, tetapi tidak rela berkongsi kegembiraan bersamanya, atau sebaliknya. Maka itu bukanlah perkongsian. Sesungguhnya itu adalah percaturan dan perniagaan.
 1. Wanita mengandung dan menanggung setahun utk melahirkan seorang anak. Tapi ayah dok hadap seumur hidup tanggung dosa depa. Dan depan tuhan nanti tidak ada satu soalan yang ditanyakan kepada emak melainkan semuanya kepada Ayah. Masaklah si Ayah. Tapi yang sentiasa merungut, wanita jugaaa.

2. Sejak lahir dan seumur hidup, anak itu dibin dan di bintikan kepada ayah. Tapi bila mati, syarat demikian tidak sah lagi. Bila masa dikuburkan dibin dan dibintikan kepada Mak pulak. Tapi yang sentiasa merungut wanita jugaaa.

3. Dan seorang wanita yang mendapat kesusahan di akhirat nanti akan diselamatkan oleh 4 golongan lelaki. Lelaki yang mereka cemburui keutamaannya sewaktu didunia. Mereka adalah.
*Ayahnya
*Suaminya
*Saudara kandung lelakinya
*Anak-anaknya

Sedangkan seorang lelaki akan disusahkan oleh 4 golongan wanita. Dan dia tidak akan bisa masuk syurga jika ada dakwaan dari 4 golongan wanita ini.

Tapi yang sentiasa merungut......(alahai, malaslah nak cakap)

Saya menerima disebelah pihak banyak jasa dan pengorbanannya. Tapi jangan kita mengangkat perkara tersebut seolah² disebelah pihak yang lain lansung tiada bebannya.

Hidup ini adalah perkongsian dan tolak ansur.

Dan alhamdulillah rumahtangga saya juga jauh dari kecacatan itu. Cuma anggaplah saja ini teguran ikhlas dari seorang saudara kepada saudaranya yang lain.

Selalu sangat kita menerima luahan pasangan yang tidak berpuashati dengan pasangannya. Sedangkan
pada hakikatnya mereka sebenarnya hanyalah tidak berpuas hati kepada diri sendiri.

Dan perkahwinan bukanlah medium untuk mencari kepuasan sendirian.

(tolong jangan melihatnya dari sudut hubungan intim, bukan itu yang saya maksudkan)