Hari ni adalah 31 july 2013.
Hari ni juga adalah hari jadi adik.
 
Tapi  aku luper lagi, dan lebih parah. Aku ingatkan hari jadi adik adalah 28hb.
 
Dan sebelum ucapkan selamat harijadi, aku nak mintak maaf dulu dengan adik sebab lupa.

Sebelum tu, aku nak cakap dengan adik. “usia muda tidak hadir 2X”
Tapi aku tak mampu nak cakap.

Aku nak tunjukkan pada adik dan semua adik² aku apa yang baik dan apa yang buruk dalam hidup ini.
Tapi sayangnya aku sendiri masih tak tahu banyak mengenainya.

Aku nak bagitahu adik²ku : "Jangan melakukan kesilapan yang sama berulang-ulang kali, sebab nanti kita tidak jumpa jalan untuk berpatah balik”
Tapi aku sendiri selalu melakukan kesilapan yang sama berulang-ulang kali.
Kalau aku cakap juga, adik² nak dengar ker?

Adik, aku nak bagi tahu adik, hidup tidak bermakna sama sekali jika tiada kasih sayang.
Tapi aku tak nak tipu adik, yang hakikat hidup ini selalunya penuh dengan kebencian dan dendam, jadi adik harus hati² dengan hati orang lain dan hati adik sendiri.

Aku nak bagi tahu adik juga, yang kejayaan bermula apabila seseorang itu belajar menghargai peluang. Dan kemulian seseorang itu disisi Allah bermula apabila dia menginsafi setiap kesalahan²nya.
Tapi macam mana aku nak cakap…..? sebab aku sendiri sering  sia-siakan peluang  yang datang.
Dan aku sendiri selalu saja lalai dari muhasabah diri.
Dan kalau aku cakap semua ni pada adik² aku, adik² nak percaya ker?

Aku nak bagi tahu Adik mengenai dunia yang  nampak cantik ni.
Dunia ini umpama pistol yang berpeluru.
Jika kita salah gunakannya, dan tidak bijak menanganinya.
Ia akan menjadi mudharat kepada diri kita sendiri, malah kepada orang disekeliling kita juga.
Tetapi jika kita gunakannya dengan betul, ia akan memberikan kebaikan dan keselamatan kepada kita.
Dan demikianlah dunia ini pada pandanganku.

Dan hidup ini pula terlalu singkat untuk disia²kan.
Indah dan menarik tetapi singkat.
Jemu dan memenatkan tetapi singkat.
Perit dan melelahkan tetapi singkat.
Bahagia dan membahagiakan, tetapi singkat.
Walau disituasi mana sekalipun kita didalam kehidupan ini, hakikatnya tetap sama.
Yaitu , hidup ni terlalu singkat.
Jadi jangan sekali² mengsia-siakannya.
Wajiblah kita memenuhkannya dengan ibadah kepada Allah, agar kita tidak bakal kesorangan dan kesusahan apabila kembali kepadaNYA.

Aku hendak bagitahu semua tu pada adik², tapi aku takut adik² tak moo dengar.
Terutama Adik, aku takut adik bosan.
Aku pernah sambut harijadi seusia Adik,…  18, 19 tahun dulu.
Cuma waktu itu aku tak punya abang untuk bagi tahu aku semua ni.

Adik, aku nak cakap pada Adik tentang masa depan.
Aku nak cakap tentang perasaan.
Tentang perasaan yang pasti akan hadir dalam setiap orang.
Kenyataannya, setiap hati gadis² pasti akan disinggahi oleh seorang lelaki.
Dan dia akan menggantikan tempat yang hanya pernah diduduki oleh Ayah dan Saudara² lelakinya.
Dan demikian itu jugalah dengan Adik.
Dengan itu, janganlah Adik mengizinkan lelaki yang SALAH menggantikan tempat kami.
Juga ingatlah, seorang lelaki yang salah yang dibawa kedalam keluarga, pasti akan merosakkan keluarga tersebut dan memecah belahkan mereka.

Aku nak bercerita juga pada Adik dan semua adik²ku perihal Syurga yang Allah janjikan kepada kita.
Tahukah kalian, yang penghuni² Syurga itu sentiasa ziarah-menziarahi?
Mereka berjalan dan sentiasa pergi menziarahi saudara mara mereka.
Malah hubungan mereka tidak pernah putus.
Dan ketahuilah, kenikmatan yang besar  didalam Syurga adalah kebahagiaan dapat bersama² semula dengan keluarga kita disana nanti.
Tapi ramai orang tak tau ni.
Ramai orang ingat nikmat di Syurga adalah sebab kita dapat apa saja yang kita nak.
Itu benar, tetapi ada banyak lagi sebenarnya.
Apakah yang lebih membahagiakan selain dari dapat bersama keluarga?
Tanyakanlah kepada diri kita sendiri yang berada diperantauan, apa rasanya bila dapat pulang kepada keluarga?
Tentulah bahagia bukan?
Dan bagaimanakah keadaannya jika dapat bersama keluarga setelah beratus ribu tahun terpisah (Alam barzah, dan Mahsyar)?
Tentu sekali lebih membahagiakan.
Demi Allah ini hakikat.
Namun bagaimanakah kita bakal dapat bersama jika ada diantara kita yang tidak mengambil berat hal² Agama dan tuntutan² Agama?
Demi Allah aku lebih risaukan keadaan kita disana sehingga melupakan makan pakaimu, tempat tinggal dan kesihatan kalian seluruhnya.
Tidakkah Adik bersama²ku didalam kerisauan ini?

Adik, banyak lagi yang ingin aku katakan disini.
Tetapi aku teringat yang Sahabat Nabi SAW pernah memberitahu kepada orang² selepas mereka. Yang Nabi SAW tidak memberi nasihat yang panjang dalam satu² masa, hikmahnya adalah. Supaya nasihat yang pendek itu mudah diingati dan bisa sentiasa lekat dalam hati orang yang mendengarnya.

Cuma satu yang aku nak Adik dan adik² sentiasa ingat.
Kita sebenarnya saling  sayang-menyayangi.
Cuma, ada sebahagian daripada kita sangat ketara kelihatan dan ada sebahagian daripada kita tidak ketara kelihatan.
Dan kita harus sentiasa ingat ini disaat² getir (berselisih faham).

Adik tentu maafkan aku kerana lupa lagi hari jadi adik kali ni kan?
Sebab aku tahu Adik sayang aku.
Dan aku juga nak Adik tahu, yang aku sangat sayang Adik.

Adik,… selamat harijadi yang ke ?... err lupa lagi  :(
Tapi yang pasti, demi Allah aku bahagia ada adik macam Adik.

Yang benar Aku Abangmu.