“Abang,.. abang, bangun sembahyang asar.”

Wah bukan main sedapnya tidur. Sampaikan sembahyang asar pun kena berkejut ni. Hehehe.
Sembang-sembang tempat tidur.

“Tadikan bang, ada Ani datang, dia jual produk (nama dirahsiakan). Dulu kesian dia, badan dia besar(gemuk gilerlah maksudnya tu). Tapi sekarang dah cantik, nampaklah susuk(potongan) badan dia.”

Aku yang tak berapa nak bukak lagi bijik mata ni terus rasa segar bugar. Dan aku jawab.
“aaaa…maksudnyer, abang tak faham.”

“Tak derlah, kalau dulu kesian dia, malu dan asyik pakai baju jubbah je. Sekarang bolehlah nak berpakai-pakaian sikit(berfesyen dan melaram-laram *ngikut definasi aku lerr ).” Aku diam tak der komen, lepas tu isteri aku sambung lagi. “Alhamdulillah-lah.”

Dan aku pun respon. “maksudnya?”

“Maksudnya apa pulak?”

“Yelah , ayang kata Alhamdulillah, Alhamdulillah untuk apa pulak daripada kejadian tu?”

“Ye, syukurlah, dulu kesian ke-dia”

Aku diam, diam bukan sebab nak cari ayat nak cakap apa. Tapi diam sebab nak cool down-kan sikit hati yang tengah panas. Lalu lepas tu aku jawab.
“Syukur apanya, kalau dulu dia gemuk dan potongan badan tak cantik, dia justeru menutup aurat. Pakai jubah dan baju-baju yang longgar. Tapi sekarang bila Allah bagi kurus, bagi cantik. Dia dedah aurat dengan berpakaian yang melihatkan potongan tubuh badan dia. Itu bukan rahmat itu musibah!!” Menyinga aku dibuatnya.

“Abang ni…,(sambil moncong), ayang belum habis cakap lagi abang dah naik angin.” Aku diam agak lama sikit. Lepas tu baru jawab dengan tenang.

“Abang sebenarnya rasa kecewa. Sentiasa abang menulis dan bercakap  berkenaan yang dikatakan fitnah-fitnah akhir zaman. (Macam mengkritik filem,rancangan tv dan ideology politik sekarang.) dengan harapan ayang dan anak-anak faham apa yang dikatakan fitnah-fitnah akhir zaman. Yang dikatakan kesan-kesan sampingan, kemudharatan-kemudharatan yang bakal berlaku jika kita lari dari kehendak Allah. Sentiasa juga abang memperkatakan hal berkenaan umat akhir zaman ni dah tak jelas mana yang buruk dan mana yang baik. Yang buruk nampak macam baik, dan yang baik nampak macam buruk. Dan ini adalah salah satu yang dikatakan fitnah-fitnah tersebut.

Apalah ertinya mendapat tubuh badan yang cantik, kalau selama ini dengan bertubuh  gemuk dia sentiasa kekal sebagai seorang perempuan yang menutup aurat dan kehormatannya. Tetapi tak sempat lama Allah bagi kecantikan tubuh badan pada dia. Dia dah berani memakai pakaian yang memperlihatkan potongan tubuh badannya.

Konsepnya mudah. Sesuatu yang berlaku keatas kita, walau pun zahirnya kelihatan baik, tetapi jika fenomena yang berlaku keatas kita itu menyebabkan kita menyimpang dari kehendak Allah dan RasulNya, maka itu adalah MUSIBAH.

Dan sesuatu yang kelihatan pada mata kasar adalah sesuatu yang tidak baik atau kurang baik. Tetapi penzahiran dari fenomena tersebut adalah, kita mampu kekal dalam perintah  dan kehendak Allah. Maka itu adalah RAHMAT.

Dan dalam hal kawan Ayang tu, dulu dia gemuk, dan kerana gemuk tersebut membuatkan dia sentiasa memakai pakaian yang longgar dan tidak menampakkan susuk tubuhnya, tapi sekarang bila badan dah solid, dah cantik dah ramping, dia lansung memakai pakaian yang menampakkan susuk dan bentuk tubuhnya. Maka adalah jauh lebih baik dia kekal dalam keadaan gemuk, tetapi berada didalam rahmat Allah”

“abang ni itu pun nak marah.”

“Abang cuma risau bila memikirkan hadits Rasulullah SAW, yang maksudnya lebih kurang macam ni.” “Kalau tiba keadaan tersebut(ketika keluarnya dajal) maka ikatlah anak isterimu didalam rumah, walaupun mereka akhirnya mati kebuluran, itu lebih baik dari mereka mengikut dajal dan pengikut-pengikutnya”(aku tak ingat hadits ni aku dapat dari mana, dan aku juga tidak ingat isi mantannya secara keseluruhan. Tapi maksudnya lebih kurang bergitu. Kepada sesiapa yang tahu sila betul dan sempurnakan terima kasih)

Diam dan…

“Bang,..bangunlah , sembahyang asar.” Dan aku senyum bila dengar peringatan darinya. Kerana isterinya yang sentiasa mengingatkan suami mereka mengenai perintah Allah akan masuk syurga 1000 tahun mendahului suaminya yang masuk syurga tanpa hisab. Namun bab mudah sangat terpesong sikit-sikit tu, alah , biasalah, orang pompuan dengan kecantikan. Ibu-ibu Ustazah pun khilaf kalau bab yang satu ni.