Hari ni aku bersembang dengn sorang budak Myammar yang kerja security guards kat Twentech. Dari cerita dia. Rupanya dia dah 6 tahun kat Malaysia ni.  Aku Tanya pasal visa. Dia kata dia suaka politik. Aku tanya dia ada berapa adik beradik. Dia kata ada 3 orang, tapi semua dah mati kena bunuh dengan junta. Aku Tanya dia dulu sekolah takat mana. Dia kata dia ada ijazah. Tapi dia kata di Malaysia budak sekolah rendah pun dah sangat cerdik. Diorang kat sana katanya sekolah menengahpun tak tahu membaca lagi. Jadinya ijazah diorang tak laku. Sebab stendet’ sekolah menengah jer baru. Aku tanya kat sana kerja macam mana, rakyat hidup macam mana. Ada kampung ketidak. Pendeknya dah macam wartawan TB3 dah lagaknya. 
 
Dia cerita, kat sana semuanya mahal. Tambang bas dekat nak dua kali ganda di Malaysia. Dan barang-barang keperluan dapur contoh beras tak boleh beli sikit-sikit macam kat sini boleh beli kilo-kilo. Kat sana Cuma ada yang pek besar. Dan kebanyakan barangan dapur semua macam tu. Semua kotak besar sahaja. Dan gaji diorang purata tidak lebih dari RM20 sahaja sehari. Mungkin kita rasa itu lebih dari cukup juga. Tapi mereka kerja gaji hari pula. Dan hidup diorang susah sangat, sebab kalau sakit atau apa sekalipun tengah-tengah malam tak boleh nak pergi hospital. Sebab perintah berkurung.  Susah benar aku dengar. Kalau sekolah pandai, askar datang tangkap. Kalau bijak reka cipta bagai, pun askar datang tangkap. Sumbatkan diorang dalam penjara. Dan kerahkan untuk kerja dengan kerajaan. Tapi terus tak boleh keluar-keluar. Perhimpunan tidak dibenarkan. Terus tembak. Lepak-lepak kat restoran tak boleh. Habis makan jer kena terus tinggalkan restoran. Satu meja makan pulak tak boleh duduk lebih dari 4 orang. Tak hairanlah, itu memang undang-undang darurat. Tapi bayangkan kalau berbulan-bulan, dan bertahun-tahun macam tu. Dan setiap harilah macam itu juga. Takkan pening kalau kita?

Dapatlah gambaran serba sedikit bertapalah beruntungnya kita kat Malaysia ni. 

Lepas tu sembang pulak dengan ‘abey’ tokey restoran kat sebelah Bumicyber ni. Kata dia. Minggu lepas dia balik Patani. Ingat nak pergi jalan-jalan katanya. Tapi tak jadi sebab bom tangan meletup kat belakang rumah mak dia jer. Huihhh!!  Terkejutnyalah aku dengar. Dia cakap esoknya terus dia berangkut ngan bini dia balik Malaysia. Aku tanya juga, abih macam manalah orang lain yang tinggal kat sana? Dia kata, dah nak buat macam mana, dah memang itu kampong halaman. Katanya. Sayu jer cara dia bercakap tu. Mungkin dia mengenangkan mak ayah dan saudara mara dia yang lain kat sana. Dan diorang setiap waktu terdedah dengan serangan pihak pengganas. Dia kata, beruntung sangat orang Malaysia ni, sini aman. Ada gauh sikit-sikit tu adat lah. Tapi tak sampai bom-bom nih. (aku diam tak tercakapkan apa masa ni) 

Dikelilingi oleh orang-orang yang bernasib jauh lebih malang dari aku di Malaysia ni. Membuatkan aku berasa sangat malu dengan diri sendiri. Sangat sedikit rasa syukur kepada Allah dengan anugerah kemakmuran ini.