Dalam 2,3 minggu kebelakangan ni, memang boleh dikatakan hari-hari hujan. Sebenarnya aku ni suka sangat dengan hujan. Kalau boleh aku nak rumah kat tempat kadar hujan yang paling tinggi sekali kat dunia ni. Kalau kat Malaysia nih kadar purata hujan yang paling tinggi ialah di sekitar Bayan Lepas yaitu melebihi 413.9 mm dan kedua di Sibu yaitu lebih kurang 405.0 mm. Hah ! Kalau aku nak beli rumah atau tanah untuk dibuat rumah , tempat nilah yang aku akan cari. Hehheheeh…tapi kena beli rumah atas bukit lah, sebab aku sukakan hujan tur bukannya banjir. Kalau tidak kena berumah atas rakit ler.

Sebenarnya aku tak suka cuaca panas. Berpeluh-peluh, melekit-lekit, meleh-leleh peluh, ayo yo. Pernah aku berimaginasi yang nak buat rumah aku berupa peti ais yang besar. Sebesar bangunan 2 tingkat tur misalnya. Dan aku binalah rumah dalam dia. Huihh tentu lah bes, sejuk dingin jer. Tapi aku terpikirlah pulak. “mampus nak membayar bil letrik” Satu masalah lagi ialah, bila mana TNB ni blackout. Hah tak ker haru aku ngan anak bini semer. Dah la gelap, panas pulak. Heyyy…tak bley2. tak jadilah buat rumah dalam peti ais.

Setiap orang ada minat dan kecenderungan pada sesuatu, itu yang membentuk kepada hobi atau sebagainya. Macam aku nih, aku suka sangat dengan lampu picit (lampu picit yang mentol dia diot’ tu. How to spelling? Entah laa aku tak tau betul ketidak ejaan tur) tapi yang lampu mentol banyak-banyak turlah. Sampai kalau berenti kat kedai 2 engget, itu lah benda yang aku akan cari dulu. Macam adik aku yang no 2,Ngoh pulak dia nih suka sangat dengan besi berani. Dari kecik dia mengumpul besi berani, sampailah dah tua-tua ni pun dia suka ngumpul bender tur lagi. Kalau jumpa ngan hardisk yang rosak , habis dikecai-kecaikannya. Semata-mata sebab nak amek besi berani dalam tu. Hahahahha. Kalau adik aku yang no 3 pulak,Dee, dia ni obsess ngan barang-barang pertukangan nih. Macam mesin ketam papan, drill, dan bender-bender seangkatan dengannyalah. Aku minat juga tapi aku lebih minat dengan mender-menda yang menyala. Satu lagi lighter. Huih hhihihi, pantang laa jumper bender nih, memang aku suka sangat dengan lighter, tapi minat ni dah berkurangan dah. Tak macam dulu. Kalau dulu, bila balik dari travel kemana-mana misti 2,3 bijik lighter yang aku bawak balik. Dalam simpanan aku sampai 2,3 kotak lighter. Macam-maca jenis.

Kita tinggalkan cerita pasal tu. Kita berbalik pada berumah dikawasan yang paling tinggi kadar hujan semula. Dulu, dulu laa, lama dulu ada orang pernah cerita ngan aku. Dia pernah tinggal kat Setiawan Perak. Katanya hari-hari hujan. Bila petang jer, hujan, bila petang je hujan. Tapi bila aku try google tak der pulak cerita yang Setiawan nih tinggi kadar hujannya. Sedang aku dah terpikir-pikir, kalaulah aku dapat beli rumah kat sana, tak pun beli tanah dan buat rumah kat kawasan nih. Hah! Bapok laa besyer. Kalau nak gi mana-mana kena pakai kasut boot yang getah tu. Kena pakai baju hujan, dan kereta dah tak sesuai, kena pakai 4X4. adehhhh bes gilerrrrrrrrr!!! Anak-anak aku tentulah suka sangat main hujan hari-hari cuti sekolah. Hari sekolah tak bley laaaa, teruk laa bini aku nak membasuh baju penuh ngan lumpur hari-hari. Tapi sebenarnya untuk suasana macam ni, kalau rumah bandar tak bes sebenarnya. Aku rasa susana kampong tur lebih syok lagi. Dengan pokok-pokok kelapa yang tinggi-tinggi. Sawah , hutan belukar. Adoi, sebenarnya aku rindukan zaman aku kecil-kecil la kot.