Yehhh!!, nampaknya selepas siri ‘CHUCK’ inilah satu-satunya siri )TV yang mampu buat aku bersusah payah mendownlot’ dengan kadar speed yang sangat teruk  dari TM ni. Tapi macam yang kita sedia maklum, kalau dah sukakan sesuatu, tentu saja sanggup untuk susah payah.

Okeys, cerita ni tajuk dia Life Unexpected. Baru season 1. Dah berapa siri main kat HALLMARK 702?, entah, aku sendiri tak tau, sebab aku tak follow pun. Aku Cuma tertengok iklan dia, dan terasa cam bes, terus donlot. Dah berapa siri main kat US? Pun aku tak tau juga. Apa yang aku tahu, aku baru habis donlot siri 6, dan baru habis tengok siri 5. Jadinya, komen aku hanyalah berdasarkan sekitar lima siri ini sahaja.

Tapi apa yang pasti adalah. Arrrrrr!!! Tak sabar nak tengok siri 6.

Kisah dia macam ni lebih kurang.

Lux Cassidy, lakunan Britt Robertson. Seorang remaja berumur 16 tahun. Diserahkan oleh ibu kandungnya (Catherine "Cate" Cassidy lakunan Shiri Appleby. Alah… yang jadi Liz Parker dalam Roswell. Top dia nih) Dia serahkan baby dia pada jabatan kebajikan masyarakat .

Hokeh, permulaan kisahnya. Lux Cassidy telah mencari ibu bapa kandungnya. Dengan tujuan untuk mendapatkan tanda tangan mereka. Sebab esoknya dia akan berumur 16 tahun already. Dan mengikut undang-undang Amerika, individu yang berumur 16 tahun bebas untuk tidak tinggal dibawah jagaan penjaga. Sama ada pejaga tersebut adalah keluarga angkat (yang sangat teruk seperti keluarga angkat Lux Cassidy dalam cerita ni) atau pun keluarga kandung mereka sendiri. Dan mahkamah akan tanya macam-macam. Ada pendapatan tetap atau tidak. Ada simpanan untuk pelajaran, sara hidup. Ada rumah untuk tinggal atau tidak. Dan semua tu bukanlah sekadar pertanyaan, tapi diorang siasat gila-gila punya. Dan inilah situasi yang Lux nak lepas darinya. Dan dia nak hidup berdikari, dia tak moo lagi tinggal bersama dengan keluarga angkatnya. Errr, aku dah bagi tau tak yang anak lelaki keluarga angkatnya yang berumur, errr 10 tahun barangkali, selalu sangat mengintai dia mandi dan sebagainya. Satu lagi, bapak angkat dia selalu mabuk pada malam hari , selalu pukul dia.(babak ni tak ada, ianya cuma cerita dari Lux pada kawan dia)

Okeh dipendekkan cerita permohonannya tidak diluluskan. Lalu dia terpaksa pulang semula kerumah keluarga angkatnya, yang mana dirinya sudah sangat-sangat tidak dialu-alukan. Sehinggakan semua barang-barang Lux sudah dimasukkan kedalam beg dan… welcome to go.

Berbalik kepada cerita. Cate dan Baze ni nak mengambil tanggung jawab sebagai ibu bapa Lux, yang selama ini mereka abaikan. Dan diorang rasa sangat menyesal, atau mungkin juga, diorang ni tak moo lagi terlepas sesuatu yang sangat berharga dalam hidup mereka seperti yang mereka telah lakukan satu masa dahulu.

Aku sangat tertarik dengan beberapa emosi yang mereka cuba tonjolkan dalam Life Unexpected. Pertama, walaupun Lux adalah seorang remaja yang tidak pernah mendapat kasih sayang seorang ibu dan ayah, dan dia sangat merindukan semua itu. Tetapi seperti remaja biasa, dia tetap juga gopoh dalam mengexpresikan emosinya. Sehingga kelihatan dia seolah-olah tidak menghargai sesuatu yang menjadi impiannya selama ini. Yaitu keluarga. Tapi apa yang sangat menariknya ialah, Life Unexpected benar-benar sinonin dengan tajuknya. Walau seburuk mana sekalipun kejadian tersebut, sentiasa saja ada ruang untuk mengakui kesilapan tersebut, memperbaikinya dan memohon kemaafan. Dan bergitu juga dari sebelah pihak yang lain, sentiasa saja punya ruang dan waktu untuk memberi kemaafan dan peluang kedua kepada orang lain.

Bagaimana pula dengan keadaan , seorang wanita berkejaya (sebagai seorang DJ radio popular) Cate? Yup, she smart, suwit and funny. Ouwwww…seorang yang sangat bertanggung jawab dengan dirinya, kerjayanya dan orang disekitarnya(ini dia cakap sendiri laaa...hahhaha) . Tapi,… ,,mother things? Maybe just 3 from 10. Tapi sebenarnya itulah yang nak di tonjolkan dalam Life Unexpected. Kita akan sentiasa tidak putus asa untuk mencuba yang terbaik walupun kadang-kadang yang terbaik pada pendapat kita itu adalah yang paling buruk sekali. Tapi mencuba itu bukankah satu kejayaan yang besar sudah? Ouw, luper nak bg tau yang Cate ni sudah bertunang dengan Ryan Thomas lakunan Kerr Smith (peminat siri Dawson's Creek mungkin kenal sangat dengan dia ni). Tapi sangat respect dengan Ryan Thomas ni, dia kelihatan sangat menerima Cate sebagai orang yang akan menjadi pasangan hidupnya dengan tetiba tau dia bakal ada anak tiri yang berumur 16 tahun? Hoooo man, bukan calang-calang lelaki yang tidak akan cabut lari dari situasi tu.Tapi sayang pula bagi Cate ni. Dia macam ibu bapa lain juga. Yang selalu bagi tahu anak-anak diorang, "hidup perlu jujur, kasih sayang yang berlandaskan penipuanpasti tidak akan kekal. Dan jika kamu menyayangi seseorang itu, mesti berani untuk bercakap jujur dengannya. Jangan takut untuk kehilangan dia kerana 'kita' berhak untuk mendapat yang lebih baik" Tapi hakikatnya? Yaa, mereka hanya berani berkata demikian kepada anak-anak mereka dengan harapan anak-anak mereka menjadi lebih dewasa dan bertanggung jawab, sedangkan disebaliknya. Mereka ini juga sering tidak bercakap benar demi takut kehilangan seseorang yang mereka sayangi.

Okey, kita pergi pula kepada watak Baze, lakunan Kristoffer Polaha. Sebenarnya aku tak pernah lihat lakonan dia dalam mana-mana movie sebelum ni. Pelakun barukah dia? Atau aku yang tersangkut dengan film-film tahun 80an dan 90an? Dan ketinggalan zaman untuk memberi sebarang komen masa kini tentang dunia perfileman masa kini? Mungkin juga. :P. Baze ni seorang yang tidak punya hidup yang sukses (jika dinilai dari segi materialnya) tapi sayangnya disini, pandangan mengenai kehidupan antara ‘kita’ dan Baze ni sangat berbeza. Baginya hidup to have fun and to do someting that yer lov to do. Tak perlu berpura-pura dalam hidup. Tak perlu bangun pagi-pagi demi mengejar beberapa puluh ribu dolar pendapatan untuk sebulan. Mungkin kelihatannya hidup lelaki seperti ini sangat menyeronokkan, jauh dari tanggung jawab dan sifat-sifatnya. Tapi sebenarnya terdapat permulaan dari sikap yang sedemikian. Dan keseronokan dalam berpegang dengan prinsip hidupnya musnah sama sekali dengan kemunculan Lux, anak kandungnya yang berumur 16 tahun itu. Dan mempunyai seorang ayah yang berkarektor sedemikian? Yaaaa.. adakalanya merasakan anda bebas, tapi jauh dari sudut hatinya membuatkan remaja berkenaan memberontak dalam keadaannya yang tersendiri.

Jika mahu disatukan kembali Baze dan Cate? You got to be kidding me. Mustahil sama sekali, nevah!! Tapi… damd!!! Love is complicated! And in Life Unexpected? Life is Unexpected!!! Try laaa.

Sebab apa yang aku komen kat sini tidak capai 1% dari keseluruhan cerita tersebut. You guys gonna lovit.